Artiștii coreeni cuceresc scena internațională: Succesul Bienalei de la Veneția deschide noi orizonturi

Într-un context marcat de stagnare pe piața globală de artă, trei artiști coreeni — Yoo Young-kuk, Rhee Seund-ja și Lee Bae — au reușit să surprindă lumea artei prin performanțe remarcabile. Participarea lor la Bienala de la Veneția, unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale din lume, a propulsat nu doar recunoașterea lor internațională, ci și prețurile lucrărilor la noi recorduri. De la capodoperele abstracte ale pionierilor Yoo și Rhee, până la viziunea contemporană a lui Lee Bae, aceste nume sunt acum în prim-planul pieței globale de artă.

Publicat anual începând cu 2022 de către Școala de Afaceri a Universității Naționale din Seul și Fundația Culturală Paradise, raportul „Piața de Artă din Coreea” este prima analiză detaliată în limba engleză a tendințelor și stării actuale a artei coreene și a pieței de artă.

În a treia ediție, Cho Sang-in, jurnalist de artă din Seul și director al Institutului de Cercetare în Politici de Artă Baeksang, a atribuit vânzările record ale acestor creatori coreeni, parțial, „efectului Bienalei” — un fenomen prin care expunerea la un eveniment bienal major crește semnificativ recunoașterea și cererea pentru artist.

Un trend similar a fost observat după expoziția „Dansaekhwa”, un eveniment de la Bienala de la Veneția din 2015. Această expoziție a propulsat prețurile la licitație ale picturilor monocrome semnate de Kim Whanki, Lee Ufan, Park Seo-bo și Ha Chong-hyun, unele lucrări având o creștere de 10 ori a valorii.

Doi artiști recunoscuți postum și un star al artei contemporane

Yoo Young-kuk (1916-2002) a fost un pionier al modernismului abstract coreean postbelic, renumit pentru că a distilat esența peisajelor naturale ale Coreei în elemente formale simple — puncte, linii, planuri și culori.

Deși era un nume celebru în țara natală, recunoașterea sa internațională a venit postum, odată cu anunțul din 2023 privind reprezentarea comună a moștenirii sale de către prestigioasa Pace Gallery din New York și PKM Gallery din Seul.

În aprilie, în timpul Bienalei de la Veneția, expoziția „O Călătorie spre Infinit” a marcat prima sa prezentare europeană, evidențiind perioada sa de apogeu creativ din anii ’60 și ’70.

Anterior, recordul lui Yoo la licitație fusese stabilit în 2021, când „Suflet” (1965) s-a vândut cu 1,27 miliarde de woni (884.000 de dolari) la Seul Auction. La Frieze Seoul 2024, doar câteva luni după deschiderea Bienalei, o pictură geometrică din anii ’60 s-a vândut pentru 1,5 milioane de dolari, o creștere semnificativă. Aceasta a fost și una dintre puținele vânzări cu șapte cifre la târgul de artă.

„Lucrările lui Yoo Young-kuk încă nu au apărut la marile case internaționale de licitație precum Christie’s sau Sotheby’s. Totuși, pe măsură ce expoziția sa de la Bienala de la Veneția atrage mai multă atenție, sunt de așteptat expoziții în muzee din străinătate, deschizând astfel calea pentru debutul său pe scena globală a licitațiilor”, a scris Cho.

O altă artistă recunoscută târziu este Rhee Seund-ja (1918-2009), considerată singura reprezentantă feminină a primei generații de abstracționiști coreeni. De-a lungul unei cariere de șase decenii, care a înflorit după mutarea sa în Franța în 1951, artista a armonizat pe pânză opozițiile — Est și Vest, bărbat și femeie, natură și mașinărie.

Expoziția sa solo de la Veneția din acest an, „Către Antipozi”, a reunit 20 dintre capodoperele sale sub coordonarea curatorului Bartomeu Mari, fost director al Muzeului Național de Artă Modernă și Contemporană din Coreea.

De atunci, piața lucrărilor sale a cunoscut o ascensiune semnificativă. În mai, „Muntele fără umbră” (1962) s-a vândut pentru 1,51 miliarde de woni (8,19 milioane HK$ sau 1,05 milioane de dolari) la Christie’s Hong Kong — o creștere notabilă față de vânzarea sa anterioară cu 96 de milioane de woni la K Auction în 2009.

Acest record a fost depășit din nou în septembrie, când „Amintirile nevăzute ale unui copac” (1963-65) s-a vândut cu 1,85 miliarde de woni (10 milioane HK$ sau 1,29 milioane de dolari) la Christie’s.

Între timp, Lee Bae devine rapid unul dintre cei mai căutați artiști coreeni contemporani pe piața internațională de artă.

Cea mai cunoscută serie a sa, „Issu du Feu”, are în centrul său cărbunele, simbolizând pentru artist ciclul profund al distrugerii și regenerării naturii.

În timpul Bienalei de la Veneția, expoziția sa solo, „Casa Lunii Arse”, a fost inspirată de ritualul popular coreean „daljip taeugi” (arderea casei lunii), în care un foc masiv este aprins în prima lună plină a noului an lunar pentru a alunga spiritele rele. Alături de „Issu du Feu”, expoziția a inclus lucrări din seria sa recentă „Brushstroke”, începută în 2020, unde artista explorează utilizarea cărbunelui în caligrafie și tuș.

Impactul expoziției a fost rapid. La o lună după deschidere, „Brushstroke 3-88” (2021) s-a vândut pentru 220 de milioane de woni (1,19 milioane HK$ sau 153.000 de dolari) la Christie’s Hong Kong, depășind de peste trei ori valoarea sa estimată.

SURSA

Pentru a nu rata noutățile din lumea K-Drama & K-POP, alătură-te grupului nostru de Facebook K Drama România sau abonează-te la canalul de YouTube unde vorbesc despre K-POP, K-Drama și cultura coreană. Ne puteți urmări și pe contul de Instagram sau Facebook.

Facebook Comments

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *