Ce au în comun designerul Linda Cho, câștigătoare a premiului Tony, captivanta Ruthie Ann Miles din “Sweeney Todd” și noul venit Hwang Joo-min din “& Juliet”? Ei fac parte dintr-un cerc tot mai larg de talente de origine sau descendență coreeană care transformă Broadway-ul, semnalând o schimbare către o mai mare incluziune și diversitate.
Realizări în domeniile tehnice
Partea tehnică a Broadway-ului a fost marcată de talente coreene remarcabile.
Designerul american de origine coreeană Linda Cho, născută la Seul, a câștigat recent cel de-al doilea premiu Tony pentru cel mai bun design de costume într-un musical pentru “The Great Gatsby”, produs de coreeanul Shin Chun-soo. Creațiile sale, care surprind în mod viu strălucirea și farmecul New York-ului anilor 1920, au fost lăudate pentru că au adus la viață esența epocii. Primul Tony al lui Cho a venit de la munca ei în “A Gentleman’s Guide to Love and Murder” în 2014.
Hana S. Kim a câștigat premiul Tony pentru cel mai bun design de lumini într-un musical (The Outsiders), unde a lucrat ca designer de proiecții pentru a aduce pe scenă imaginile dure ale romanului american iconic.
Jiyoun Chang a fost, de asemenea, nominalizată pentru cel mai bun design de lumini într-o piesă de teatru pentru munca sa în “Stereophonic”, care a câștigat premiul pentru cea mai bună piesă.
Aceste realizări fac parte dintr-o istorie mai lungă a succesului coreean pe Broadway, care datează de la Willa Kim. Kim a fost un designer american de origine coreeană care a deschis calea pentru asiatici la premiile Tony, câștigând premiul Tony pentru cel mai bun design de costume într-un musical în 1981 pentru “Sophisticated Ladies” și din nou în 1991 pentru “The Will Rogers Follies”, devenind primul asiatic care a câștigat două premii Tony.
Străluciri pe scenă
Narațiunile de pe scenă au evoluat, de asemenea, în mod semnificativ, îndepărtându-se de limitarea actorilor asiatici la roluri stereotipe în spectacole precum “Miss Saigon” și “The King and I”. Odată cu apariția distribuției “color-blind”, s-au deschis mai multe uși pentru actorii din medii diverse, inclusiv pentru actorii asiatici americani și insularii din Pacific (AAPI).
Miles, o actriță jumătate coreeană, jumătate americană, s-a remarcat în mod deosebit. Ea a câștigat Premiul Tony pentru cea mai bună actriță într-un musical pentru rolul Lady Thiang din “The King and I” în 2015 și a fost aclamată pentru interpretarea femeii cerșetoare în recenta reluare a spectacolului “Sweeney Todd”. La Premiile Tony din 2021, Miles și-a onorat moștenirea purtând un hanbok violet și alb, o rochie tradițională coreeană.
Vedeta Netflix din “Emily in Paris”, Ashley Park, a câștigat, de asemenea, recunoaștere pe Broadway cu roluri precum Tuptim în “The King and I” în 2015 și Gretchen Wieners în “Mean Girls” în 2018, obținând o nominalizare la Tony pentru cea mai bună actriță în rol principal într-un musical. Jin Ha, cunoscut pentru rolul lui Solomon Baek din serialul “Pachinko” de pe Apple TV+, a intrat în istorie ca primul asiatic care l-a interpretat pe regele George în “Hamilton” și a apărut în rolul lui Song Liling în piesa “M. Butterfly” pe Broadway în 2017. El a apărut recent în ultimul musical al lui Stephen Sondheim, “Here He Are”.
În producția actuală a spectacolului “Hamilton”, Stephanie Jae Park o portretizează pe Eliza Hamilton, în timp ce Marcus Shane, un coreean adoptat, joacă în “Aladdin”, iar Mikayla Renfrow, de origine coreeană și japoneză, este dublura Velmei Kelly în “Chicago”, după roluri în “Wicked” și “Aladdin”.
Printre spectacolele noi din acest sezon, Christine Heesun Hwang apare în “Suffs”, iar Sun Kim, dansatoare și coregrafă de origine coreeană, își adaugă talentul la “Cabaret” ca unul dintre dansatorii prologului. Jimin Moon a jucat în serialul de scurtă durată “Lempicka”, în timp ce actorul veteran Raymond J. Lee preia rolul lui JJ în “The Heart of Rock and Roll”.
În timp ce mulți interpreți sunt americani de origine coreeană născuți sau crescuți în SUA, Hwang Joo-min din “& Juliet” a devenit primul coreean nativ care obține un rol principal cu specific non-asiatic pe Broadway în aprilie 2023. În ciuda faptului că s-a alăturat Broadway-ului mai târziu în cariera sa, la vârsta de 30 de ani, Hwang, care este dublura lui Francois în ansamblul spectacolului, a adus o perspectivă nouă în portretul său, băiatul francez care se întâlnește cu Julieta în musicalul lui Max Martin, care reinterpretează piesa de Shakespeare “Romeo & Julieta”.
Hwang a vorbit despre solidaritatea dintre actorii coreeni de pe Broadway în timpul interviului său cu The Korea Times.
“Nu este ușor să ne vedem prea des unii pe alții pe scenă din cauza programului nostru încărcat, dar ne încurajăm reciproc. Ne descurcăm cu toții foarte bine și este important să continuăm să excelăm, astfel încât producătorii să fie încurajați să angajeze mai mulți actori coreeni”, a declarat Hwang.
Alături de Hwang, există un alt membru al distribuției de origine coreeană în “& Juliet”. Justin David Sullivan, care îl interpretează pe May, este pe jumătate coreean, pe jumătate mexican și non-binar, care a refuzat în mod notabil eligibilitatea pentru Premiul Tony, fiind împotriva categoriilor de gen ale premiilor în 2023.
Contribuții din spatele scenei
În timp ce actorii sunt adesea în centrul atenției, forța din spatele lor include producătorii și echipele de creație, unde coreenii își lasă și ei amprenta.
Producătorul Shin activează pe Broadway de peste un deceniu, ultima sa producție, “The Great Gatsby”, devenind un succes remarcabil, intrând în prestigiosul club al încasărilor săptămânale de 1 milion de dolari timp de nouă săptămâni consecutive de la premiera din aprilie.
CJ ENM, o putere coreeană în domeniul divertismentului, și-a lăsat, de asemenea, amprenta prin coproducția unor spectacole de succes precum “Kinky Boots”, “MJ the Musical” și “Moulin Rouge!” Această implicare subliniază influența crescândă a producătorilor coreeni în producțiile teatrale globale.
În plus față de această tendință, Library Company din Coreea, un nume nou pe Broadway, s-a impus rapid prin coproducția spectacolelor “& Juliet” și “Some Like It Hot”. Pe măsură ce “& Juliet” își recuperează investiția de pe Broadway și ambele spectacole se pregătesc pentru un turneu în Statele Unite, ascensiunea rapidă a Library Company în cadrul Broadway-ului strâns legat este notabilă. Compania intenționează să își extindă rolul pentru a deveni producător principal în cadrul mai multor proiecte viitoare, inclusiv o lectură la New York a spectacolului “Endless” al compozitoarei americane de origine coreeană Julia Riew, care vizează o premieră în Coreea în 2025 înainte de a ajunge pe Broadway.
Din punct de vedere creativ, duo-ul coreean și american format din Will Aronson și Hue Park își va lansa musicalul “Maybe Happy Ending” pe Broadway în octombrie. Foarte apreciată încă de la premiera sa din 2016 în Coreea, producția în limba engleză îi are în rolurile principale pe Darren Criss și Helen J. Shen.
Muzicalul de scurtă durată “KPOP” din 2022 se învârtea în jurul industriei K-pop, prezentând o mână de talente asiatice pe Broadway. În ciuda scurtei sale perioade de funcționare, spectacolul a fost recunoscut la Premiile Tony, co-compozitoarea Helen Park devenind prima femeie asiatică nominalizată pentru cea mai bună coloană sonoră originală. Park este acum implicată în musicalul “Crazy Rich Asians”, regizat de Jon M. Chu, care se așteaptă să scoată în evidență mai multe talente asiatice pe Broadway.
Provocări și oportunități
După ce a câștigat premiul Tony în 2015, Miles a vorbit despre obstacolele cu care se confruntă actorii asiatici în găsirea de oportunități.
“Avem o mulțime de oameni uimitori și talentați care pur și simplu nu au o platformă”, a spus ea. “Ei participă la audiții, fac lecturi, se străduiesc și muncesc din greu. Dar nu există un loc unde să exerseze, adică pe scenă. Nu există suficiente roluri. Nu există suficiente oportunități”.
Deși s-au înregistrat unele progrese, drumul către reprezentarea deplină rămâne o provocare.
Un studiu realizat în 2021 de Coaliția de acțiune a interpreților americani de origine asiatică (AAPAC) a arătat că actorii asiatici au deținut mai puțin de 10% din rolurile de pe scenele din New York în timpul sezonului 2018-19. Acest lucru evidențiază necesitatea unor eforturi continue pentru a spori diversitatea, nu numai în rândul actorilor, ci și în rândul creatorilor și producătorilor, pentru a reflecta o gamă mai largă de povești și experiențe.
Pe măsură ce crește influența scriitorilor și compozitorilor asiatici, crește și sinergia dintre reprezentarea autentică și povestirea inovatoare. Hwang Joo-min de la “& Juliet” recunoaște pașii făcuți, dar subliniază că majoritatea creatorilor și producătorilor sunt încă albi, ceea ce poate limita temele abordate.
“Este esențial să înțelegem și să transmitem în mod eficient esența unui spectacol. Deși rasa sau etnia nu reprezintă singurii factori, actorii asiatici sunt deosebit de potriviți pentru rolurile concepute pentru asiatici, creând o sinergie naturală. Este încurajator să asistăm la ascensiunea talentelor asiatice precum David Henry Hwang și Helen Park pe Broadway. Cred că suntem martorii unui proces de transformare”, a declarat Hwang cu optimism.
Aronson și Park lucrează la un alt proiect intitulat “Il Tenore”, inspirat de primul tenor din Coreea, Lee In-seon, care a avut premiera la Seul anul trecut. Duo-ul crede că are potențialul de a se conecta cu publicul occidental și de a oferi mai multe oportunități pentru actorii AAPI, cu scopul de a crea un echivalent al secolului XXI pentru “The King and I”, care a atras istoric mulți actori asiatici.
“Când “The King and I” a fost jucat pe Broadway în 2015, a fost o oportunitate rară care a atras aproape toți actorii asiatici disponibili la audiții”, a spus Park. “‘Il Tenore’ explorează o temă universală a unui om care își urmărește visele, pe fundalul Seulului anilor 1930, care credem că va rezona și cu publicul occidental. Aspirăm să aducem ‘Il Tenore’ pe Broadway și, făcând acest lucru, să continuăm să distribuim actori asiatici în mod similar cu ‘The King and I’.”
Facebook Comments