Pe fondul grevelor de la Hollywood, actorii sud-coreeni din K-dramele Netflix fac eforturi pentru salarii mai mari, precum omologii lor din SUA

Netflix nu plătește taxe reziduale actorilor de K-drama – plățile efectuate atunci când o emisiune este redifuzată – actorii putând câștiga până la 300 USD per episod din aceste taxe. După succesul unor emisiuni precum Squid Game și Physical 100, platforma și-a mărit cheltuielile pentru producțiile coreene. Dar a evitat sindicatul actorilor coreeni

Când știrile despre greva actorilor de la Hollywood au apărut la jumătatea lunii iulie, Song Chang-gon aștepta să primească răspunsuri de la Netflix, o companie care se dovedea a fi greu de găsit.

Numărul de telefon al biroului său din Coreea de Sud nu era listat pe site-urile web obișnuite, dar cu câteva luni mai devreme, Song – un actor de 51 de ani și actual președinte al Uniunii Actorilor de Radiodifuziune din Coreea – obținuse numărul personal al unui director Netflix Coreea.

Nemulțumit că compania nu și-a plătit actorii sud-coreeni taxe reziduale – o formă de redevență plătită talentului creditat atunci când un spectacol este reutilizat după prima difuzare – el lăsase mai multe apeluri și mesaje text. Situația i s-a părut absurdă.

O foto din „Black Knight”, un serial SF din Coreea de Sud de pe Netflix.  Gemenii digitali ai membrilor distribuției principali au fost scanați pentru a fi utilizați în scenele de acțiune, dar, în general, AI nu amenință în prezent mijloacele de trai ale actorilor coreeni.  Foto: Netflix
O fotografie din „Black Knight”, un serial SF din Coreea de Sud de pe Netflix. Gemenii digitali ai membrilor distribuției principali au fost scanați pentru a fi utilizați în scenele de acțiune, dar, în general, AI nu amenință în prezent mijloacele de trai ale actorilor coreeni. Foto: Netflix

Netflix are o prezență vastă în Coreea de Sud, dar uneori i s-a părut ca și cum compania – care își externalizează toată producția către studiouri locale – și-a exercitat influența din spatele unei cortine.

„Una dintre primele lor priorități atunci când intră pe piața locală ar trebui să fie stabilirea unui canal de comunicare cu grupuri ca noi”, spune Song. „Dar nu există niciun răspuns.”

Sindicatul actorilor din Coreea de Sud, făcând ecou îngrijorărilor scriitorilor și operatorilor de producție sud-coreeni, spune că Netflix profită dintr-un sistem care plătește mai puțin actorii secundari și că o compensație mai bună este de mult așteptată.

Un purtător de cuvânt Netflix a refuzat să spună dacă compania se va întâlni cu sindicatul. Într-o declarație scrisă, compania a spus că respectă toate legile și reglementările locale și că, în calitate de serviciu de streaming – și nu de distribuitor radio, nu este obligată să plătească acele taxe.

Când Netflix a sosit în Coreea de Sud în 2016, Song și colegii săi de la Korea Broadcasting Performance Rights Association – organizația parteneră a sindicatului care colectează și distribuie taxe reziduale – au ezitat să abordeze compania de streaming.

„O condiție prealabilă pentru acea conversație despre venituri a fost ca afacerea Netflix să descopere cu succes aici”, spune Kim Ju-ho, secretarul general al asociației pentru drepturile.

Este clar că această condiție prealabilă a fost îndeplinită.

Netflix, o companie de 160 de miliarde de dolari, datorează cel puțin o parte din succesul seriilor originalele sud-coreene, cum ar fi Squid Game, care rămâne cel mai vizionat serial al său. Streamerul a anunțat recent că va investi 2,5 miliarde USD pentru a achiziționa conținut coreean suplimentar în următorii câțiva ani.

„Netflix a făcut mulți bani din conținutul sud-coreean”, spune Kim. „Acum este timpul să fim recompensați.”

Oficialii sindicali din Coreea de Sud au urmărit îndeaproape evoluțiile de la Hollywood.

Asediată de cea mai mare grevă a muncitorilor din ultimii 60 de ani, Netflix probabil că nu vrea un alt conflict pe mâinile sale, cu atât mai puțin pe o piață care a fost de încredere în mare parte, deoarece costurile cu forța de muncă pot fi menținute la un nivel scăzut. Și, datorită modelului său de outsourcing, Netflix nu este clasificat legal ca angajator în Coreea de Sud și nu trebuie să se negocieze cu sindicatele.

Istoria industriei sud-coreene poate fi împărțită în „înainte de Netflix” și „după Netflix”executiv MBC

Deși rețelele de televiziune coreene au externalizat din ce în ce mai mult o mare parte din producția lor în același mod, au continuat să se angajeze cu sindicatul actorilor – și continuă să plătească reziduurile.

Chiar și platformele coreene de streaming precum TVing sau Wavve, în ciuda faptului că au fost urmate de zvonuri constante de faliment, s-au întâlnit cu asociația de drepturi pentru a rezolva problema.

„Netflix folosește infrastructura de difuzare și conținut a țării la fel de mult ca oricine altcineva”, spune Yoo Min-suk, director de politici la uniunea actorilor. „De aceea spunem că au obligația să se întâlnească cu noi.”

Netflix este departe de a fi pur și simplu un alt jucător pe teren în Coreea de Sud – este cea mai influentă forță creativă din business.

„Istoria industriei sud-coreene poate fi împărțită în „înainte de Netflix” și „după Netflix”, spune un director al rețelei de televiziune MBC, care a cerut anonimatul. „Au adus bugete uriașe și au adunat toți actorii, scriitorii și regizorii de renume.”

Cândva o mare putere a dramelor, compania sa a fost recent retrogradată la poziția de furnizor externalizat de Netflix.

Un producător MBC, căruia i s-a acordat permisiunea specială de a lucra în afară, a fost cel care a creat hit-ul Netflix Physical 100 , un reality show care a ocupat un loc de top 10 în clasamentul streamerului non-englez timp de șase săptămâni la începutul acestui an.

„În comparație cu cât de bine a mers, l-am vândut pe nasturi”, spune executivul.

La o întâlnire internă, părerile au fost împărțite cu privire la ofertă, în care MBC ar preda toată proprietatea intelectuală către Netflix pentru o plată unică de „câteva milioane de dolari”.

Dar numele Netflix deține un atuu special – este un sigiliu global de aprobare. „Conducerea a decis că, dacă este distribuit prin Netflix, nu vom pleca fără nimic”, spune executivul. „Practic, am renunțat la profit pentru expunere.”

Song recunoaște că de la Netflix au venit multe lucruri bune. Bugetele de producție ale streamerului, scăzute în raport cu standardele americane, dar mari pentru cele coreene, au deschis o epocă de aur a televiziunii de prestigiu în țară, popularizând science-fiction și alte genuri care au fost considerate prea scumpe și riscante pentru a fi puse în televiziunea de rețea.

Compania a creat locuri de muncă și a oferit conținutului coreean o desfacere globală fără precedent.

Brian Cox (dreapta) în rolul lui Logan Roy într-o imagine din serialul HBO „Succession”.  Se crede că actorii coreeni de prim rang câștigă mai mult de 400.000 USD per episod în era streamingului, la egalitate cu distribuția din „Succession”.  Foto: HBO Go
Brian Cox (dreapta) în rolul lui Logan Roy într-o imagine din serialul HBO „Succession”. Se crede că actorii coreeni de prim rang câștigă mai mult de 400.000 USD per episod în era streamingului, la egalitate cu distribuția din „Succession”. Foto: HBO Go

În cea mai mare parte, actorii, scriitorii și regizorii sunt dornici să lucreze cu streamer-ul, având în vedere că o apariție pe Netflix este o oportunitate de a-și șlefui brandul personal.

„Problema este că marile bugete de producție ale Netflix nu sunt distribuite uniform – cei mai mulți bani merg către actorii vedete sau scenariștii de renume”, spune Song. „Pentru majoritatea actorilor de sprijin, salariile au stagnat sau au scăzut efectiv.”

Trecerea către streaming a fost o goană după aur pentru talentele de top – chiar și fără venituri reziduale. Aceștia își negociază propriile oferte și deseori tratează orice reziduuri pierdute ca fiind incluse în ziua lor de plată unică, despre care oamenii din industrie estimează că au spart acum 400.000 de dolari pe episod – aproximativ la egalitate cu distribuția HBO Succession.

La capătul opus al spectrului, tarifele per episod pentru actorii secundari – care nu primesc nici venituri reziduale, nici prime – încep de la aproximativ 300 USD.

Costurile scăzute ale forței de muncă, cel puțin deocamdată, i-au protejat pe actorii sud-coreeni de o altă bătaie de cap în mijlocul grevei Screen Actors Guild (SAG-AFTRA) din SUA: utilizarea actorilor cu inteligență artificială.

Înlocuirea unor astfel de „gemeni digitali” cu actorii umani se întâmplă deja, deși în situații mai limitate decât cel mai rău scenariu al breslei de actori, în care gemenii pot fi animați cu atâta precizie încât pot înlocui în întregime oamenii.

În wBlack Knight, un serial SF pe care Netflix l-a lansat în mai, o companie coreeană de realitate virtuală numită Replica a scanat 10 dintre membrii distribuției principale pentru a crea gemeni digitali care au fost utilizați pentru scene de acțiune cu risc ridicat sau pentru a introduce retroactiv un actor cheie într-o scenă.

Deși tehnologia este încă prea costisitoare pentru lucruri precum prim-planuri, scopul final, spune responsabilul de strategie Replica, Shane Jeon, este să o dezvolte în continuare pentru a înlocui actorii umani la prețuri accesibile.

Acest scenariu, adaugă el, ar depinde în continuare de un cadru de consimțământ informat și de compensare echitabilă pentru utilizarea asemănărilor actorilor. „Dar va trece foarte, foarte mult timp până când acea zi va veni în Coreea de Sud”, spune Jeon. „Costul angajării de actori umani aici este mult prea ieftin pentru asta.”

Între timp, Song și Kim s-au ocupat cu pregătirea pentru întâlnirea cu Netflix despre care cred că va avea loc în cele din urmă.

Ei au analizat cu atenție structura Screen Actors Guild, care determină plata reziduală a unui actor ținând cont de mai mulți factori, cum ar fi numărul de abonați ai streamerului care difuzează emisiunea.

Sindicatul intenționează să propună o nouă grilă de salarizare care va impune minime pe baza bugetului total al unei producții. „Dar deocamdată, singura noastră cerere către Netflix este ca artiștilor interpreți sud-coreeni să li se acorde aceleași condiții pe care le primesc actorii americani în baza acordurilor SAG-AFTRA”, spune Kim.

Un alambic din „Physical 100”.  Foto: Netflix
O scenă din „Physical 100”. Foto: Netflix

Cufundat în noile realități ale streamingului global, în care conținutul străin servește drept tampon pentru Netflix împotriva grevelor de la Hollywood, sindicatul ia în considerare și implicațiile mai mari ale luptei.

„Fără îndoială că există un teren comun care poate fi găsit între noi și SAG-AFTRA”, spune Song. „Ar fi util ca organizațiile similare care reprezintă actori din întreaga lume să se implice între ele, să dezvolte un sentiment de solidaritate. Cred că asta este important.”

El s-a gândit dacă să scrie un mesaj de sprijin. Poate, sugerează Kim, ar putea chiar să zboare la Hollywood și să transmită salutul în persoană – și, în timp ce sunt la asta, să bată la ușa Netflix.

SURSA

Pentru a nu rata noutățile din lumea K-Drama & K-POP, alătură-te grupului nostru de Facebook K Drama România sau abonează-te la canalul de YouTube unde vorbesc despre K-POP, K-Drama și cultura coreană. Ne puteți urmări și pe contul de Instagram sau Facebook.

Facebook Comments

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *