Fiecare decor, fiecare stradă și fiecare loc de filmare al unei drame celebre au devenit destinații de pelerinaj pentru fanii din întreaga lume. De la replici spectaculoase ale Seulului de altădată, până la locurile emblematice din seriale precum Crash Landing on You sau Itaewon Class, Coreea de Sud atrage milioane de turiști dornici să pășească în universurile care le-au schimbat viețile. Cu valul cultural coreean (hallyu) în plină ascensiune, aceste destinații unice transformă vacanțele fanilor în experiențe de neuitat.
În provincia Chungcheong din Coreea de Sud se află o replică perfectă a Seulului din anii 1900. Bine ați venit la Sunshine Land, cel mai recent parc tematic de K-drama, care profită de popularitatea turismului inspirat de cultura coreeană.
Fanii mega-grupului K-pop BTS au vizitat de mult țara pentru a vedea locurile asociate cu trupa, de la dormitoarele unde au locuit ca artiști în formare până la locațiile recente de filmare pentru videoclipurile muzicale.
Însă, pe măsură ce popularitatea dramelor sud-coreene a crescut la nivel internațional – acestea fiind cele mai vizionate conținuturi non-engleză de pe Netflix, conform datelor platformei – tot mai mulți turiști își planifică călătoriile în funcție de serialele preferate, nu de artiști muzicali.
Ideea că turiștii străini ar plăti sume mari de bani și ar conduce sute de kilometri în afara capitalei Seul pentru a vedea un decor de K-drama părea „nebunească” pentru ghidul turistic Sophy Yoon – până când a văzut cum unul dintre turiști a izbucnit în lacrimi la Sunshine Land.
„În acel moment, am realizat: pentru mine era doar un studio, dar pentru ei era ceva mult mai mult”, a spus ea.
Decorul este păstrat de pe platoul popularului serial istoric din 2018 Mr. Sunshine. Situat în Nonsan, la 170 de kilometri de Seul, acesta conține replici realizate cu meticulozitate, de la un tramvai de la începutul secolului până la cel mai faimos clopot budist din Coreea de Sud.
„Este ca atunci când mergem la Treptele Spaniole din Roma, unde Audrey Hepburn a mâncat înghețată”, a spus Yoon, referindu-se la filmul clasic din 1953 Vacanță la Roma.
Pentru tot mai mulții turiști ai K-drama din Coreea de Sud, „fiecare ușă, fiecare perete are o semnificație dintr-un serial care le-a schimbat viața”.
„Acum primesc mult mai multe cereri pentru tururi specifice de K-drama”, a spus ea.
Ascensiunea Coreei de Sud ca putere culturală globală „a contribuit la atractivitatea turismului coreean”, a declarat Kwak Jae-yeon, directorul echipei de conținut hallyu din cadrul Organizației de Turism din Coreea (KTO). Hallyu este valul culturii populare coreene care cucerește lumea.
Coreea de Sud a primit 1,4 milioane de turiști în septembrie, o creștere de 33% față de anul anterior și cel mai mare număr de la pandemie. Peste o treime dintre aceștia au declarat că au decis să viziteze țara „după ce au fost expuși la conținutul hallyu”, conform unui sondaj KTO din 2023.
În districtul central Jongno din Seul, turiști precum Sookariyapa Kakij sunt tipici. Îmbrăcată în hanbok – costumul tradițional coreean – femeia de 40 de ani a călătorit din Thailanda special pentru a vedea unde au fost filmate serialele ei preferate. „Vreau să găsesc locațiile unde a fost filmat Itaewon Class”, a spus ea, referindu-se la popularul serial din 2020 filmat în mare parte în districtul omonim din Seul.
Jennifer Zelinski a spus că nu a părăsit niciodată Statele Unite, dar după ce a descoperit K-drama – prin serialul din 2019 Crash Landing on You – în timp ce era blocată acasă în pandemie, a decis să viziteze Coreea de Sud. „Am urmărit tot serialul într-o săptămână. Aproape că nu am dormit și am consumat două cutii întregi de șervețele”, a spus ea.
Acest lucru a „escaladat” în vizionarea mai multor K-drama, emisiuni coreene și ascultarea de K-pop, până când în final „am simțit că trebuie să văd totul în persoană”.
„Familia și prietenii mei au fost șocați când le-am spus că voi călători în Coreea singură”, a spus Zelinski, dar pentru ea „a părut pur și simplu firesc”.
Industria turismului încearcă să țină pasul: o companie de turism din Coreea de Sud, care oferă tururi de o zi legate de BTS pe platforma Klook, a declarat că interesul pentru acestea „a explodat” recent, iar tururile sunt „complet rezervate până în februarie”.
„Plănuim să adăugăm tururi și pentru alte grupuri de idoli K-pop, inclusiv Seventeen și NCT 127”, au spus aceștia.
Însă majoritatea acestui nou tip de turism se concentrează în Seul, a spus Jeong Ji-youn, profesor la Universitatea Națională Kyungpook din orașul coreean Daegu.
Turismul din zonele rurale s-a axat în mod tradițional pe experiențe coreene tradiționale, care nu sunt interesante pentru tinerii călători dornici să exploreze tărâmul K-pop-ului și K-dramei.
„Este nevoie de dezvoltarea unor resurse turistice legate de cultura contemporană, care să permită oamenilor să experimenteze hallyu în afara Seulului”, a spus ea.
Orașul-port Pohang este cunoscut mai degrabă pentru construcții navale și uzine siderurgice decât pentru turism, dar Emma Brown, o femeie de 30 de ani din Scoția, a călătorit peste 8.800 de kilometri pentru a-l vedea datorită serialului When the Camellia Blooms. Serialul romantic din 2019 „mi-a schimbat viața”, a spus ea, adăugând că a simțit că „trebuia să trăiesc emoția serialului în persoană”.
„Pur și simplu nu puteam rata ocazia de a vizita Pohang cât timp eram deja în Coreea de Sud”, a adăugat ea.
Facebook Comments