Definiția K-pop evoluează pe măsură ce îmbrățișează diversitatea

Ce este K-pop? Este o întrebare de un milion de dolari pentru cei din interiorul industriei de astăzi, care se luptă să definească genul pe măsură ce devine mai divers și mai incluziv de alte etnii decât oricând.

Având în vedere că litera „K-”; se referă la „coreean”, oamenii obișnuiau să creadă că o melodie intra în categoria K-pop dacă era cântată mai ales în coreeană de cântăreți, care au fost instruiți și incubați de casele de discuri cu sediul în Seul. Deși K-pop a văzut cântăreți de diferite naționalități de la nașterea sa la sfârșitul anilor 1990, majoritatea membrilor străini erau asiatici din China și Japonia – precum fostul membru Super Junior Han Geng – și numărul lor era limitat.

Dar acesta este un lucru al trecutului acum. Companiile de management K-pop privesc acum piața internațională prin recrutarea mai multor talente străine, crezând că pot atrage oamenii din propriile țări interacționând îndeaproape cu aceștia.

Unul dintre cele mai demne de remarcat cazuri este grupul de fete BLACKSWAN, care este format din senegalezo-belgiana Fatou, braziliano-germana Gabi, americanca NVee și Sriya, de origine indiană. Avea membri coreeni când a debutat în 2020, dar treptat au fost înlocuiți.

NiziU, un grup de fete exclusiv japonez produs de puterea K-pop JYP Entertainment și HORI7ON, format din șapte filipinezi, e alt exemplu de trupî K-pop fără membri coreeni.

Unele grupuri au coreeni, dar sunt compuse predominant din non-coreeni. De exemplu, KATSEYE, un nou grup de fete format în colaborare între HYBE – care găzduiește trupe de top precum BTS și NewJeans – și casa de discuri americană Geffen Records, include doar un membru coreean pe nume Yoonchae. Membrii rămași provin din SUA, Filipine și Elveția.

Actul format din șase membri, care este format din câștigătorii programului de audiție „Debutul: Academia de Vise”; vor avea sediul în SUA, punându-și ochii pe piața internațională înainte de a-și începe cariera în Coreea.

„Mi-am dorit de multă vreme să încurajez talentele din diferite țări folosind metodologia K-pop și să produc un grup global care adoptă stilul K-pop”; Președintele HYBE, Bang Si-hyuk, a declarat în timpul unui eveniment de presă la Los Angeles în august.

“Membrii noului grup de fete nu vor uita să respecte K-pop-ul, iar Coreea va deveni o platformă crucială pentru activitățile lor muzicale.”

Pe 26 ianuarie, JYP Entertainment este gata să își debuteze grupul american de fete VCHA. Creat cu Republic Records din New York prin emisiunea competițională „A2K”; VCHA este alcătuită din americanii Lexi, Kendall, Savanna și KG, coreeanul american Kaylee și canadianul Camila.

Grupul american de fete VCHA al JYP Entertainment / Prin amabilitatea JYP Entertainment
Grupul american de fete VCHA al JYP Entertainment

SM Entertainment, care reprezintă megastaruri precum NCT și aespa, intenționează, de asemenea, să lanseze o trupă britanică de băieți în cooperare cu compania britanică de divertisment Moon&Back (M&B).

Apariția unor grupuri mai globalizate arată hotărârea K-pop-ului de a câștiga mai multă acțiune în industria pop globală, spune Kim Jin-woo, cercetător-șef la Circle Chart, care colectează date pentru a clasifica lansările muzicale.

„K-pop are încă o prezență slabă pe piață pe scena pop”, a spus el pentru The Korea Times. Casele de discuri K-pop reprezintă mai puțin de 2% din vânzările globale de discuri muzicale și streaming, potrivit președintelui HYBE.

Kim a adăugat: „Etichetele K-pop caută să-și maximizeze profiturile printr-o abordare nouă. În viitor, trupele K-pop feminine ar putea părea mai „occidentale” precum Spice Girls din Anglia, în timp ce grupurile masculine încearcă să calce pe urmele One Direction (pentru a-și avansa influența globală).”

Jungkook al mașinii K-pop BTS / Prin amabilitatea HYBE
BTS Jungkook

Lee Gyu-tag, profesor de studii culturale la Universitatea George Mason din Coreea, a subliniat că K-pop urmărește universalitatea în muzică pentru a-și lărgi orizonturile.

“A fost evident în cazul BTS’ Jungkook, care a lansat piese solo precum ‘Seven’ (2023) care erau comparabile cu cele ale vedetelor pop (occidentale),” a subliniat profesorul.

“BTS obișnuia să cânte mult în coreeană și scria versuri care reflectă societatea coreeană, având o senzație coreeană unică. Dar Jungkook a luat o altă cale de data aceasta, aducând universalitatea în prim plan în loc de particularitate.”

Aceste ultime evoluții sugerează că K-pop evoluează într-un gen muzical global marcat de accent pe coregrafie, videoclipuri muzicale și amestecarea de sunete asortate.

„La fel ca hip-hop-ul din SUA, care a devenit parte a propriei noastre culturi în numele hip-hop-ului coreean, K-pop-ul poate pătrunde și în alte culturi și poate lua nume precum „K-pop american” sau ‘K-pop european'” a prezis Lee.

K-pop fără ‘K-‘

Cu toate acestea, pe măsură ce K-pop îmbrățișează diversitatea, întrebarea dacă ar trebui să renunțe la „elementele coreene”; a apărut în rândul specialiştilor din industrie. HYBE’s Bang, un susținător ferm al acestei noi direcții, crede că va permite K-pop-ului să ajungă la un public mai larg.

“K-pop trebuie să scape de ‘K-‘ pentru a merge mainstream,” i-a spus Bang lui John Janick, președintele Geffen Records, într-un videoclip pe YouTube lansat în august. El a adăugat că K-pop, care se bazează foarte mult pe fanii loiali în ceea ce privește vânzările, se confruntă cu provocări în expansiunea sa.

Bang Si-hyuk, președintele companiei K-pop HYBE, vorbește la Bloomberg Screentime din Los Angeles, California, 12 octombrie (ora locală). Prin amabilitatea Bloomberg Screentime
Bang Si-hyuk, președintele companiei K-pop HYBE, vorbește la Bloomberg Screentime în Los Angeles, California, 12 octombrie

Dar Lee este sceptic dacă o astfel de tactică va crea o descoperire pentru K-pop, având în vedere că numeroși fani au o înclinație pentru „coreeanitatea” sa.

“Dacă un cântăreț K-pop debutează cu o melodie care sună ca muzica compozitorului american Charlie Puth, va putea el să iasă în evidență și să supraviețuiască? Dacă se abate de la K-pop și se concentrează doar pe pop, ce fel de avantaje competitive poate avea? Acestea sunt întrebările la care trebuie să răspundeți,” spune acesta. “Când vine vorba de Jungkook, el ar putea să facă furori pentru că deja se autoproclamase ca un cântăreț K-pop, dar nu este cazul altor cântăreți începători.”

Strategia lui Bang are sens din punct de vedere al afacerilor, dar ceea ce este mai important pentru K-pop este să se redescopere, a subliniat Lee.

“Pentru a atrage mai mulți fani, K-pop nu ar trebui să repete ceea ce a făcut deja… Așadar, misiunea companiilor K-pop este să exploreze alte elemente distinctive coreene care pot captiva oamenii.”

Grupul de fete K-pop integral indonezian StarBe / Prin amabilitatea SOON ENT
Grupul de fete K-pop integral indonezian StarBe

Reluând acest sentiment, Kim a spus că oamenii ar trebui să ia notă de scăderea vânzărilor K-pop în Asia de Sud-Est și China. Potrivit Serviciului Vamal din Coreea, vânzările la export de albume K-pop au atins un nou maxim de 132,93 milioane USD în prima jumătate a anului 2023, dar vânzările în regiunile menționate mai sus au scăzut în ultimii ani.

„Poate că asta se datorează faptului că melodiile K-pop care vizează piața pop occidentală nu se potrivesc gusturilor fanilor de acolo”, spuse Kim. “Sau poate că sunt acum mai interesați de trupele K-pop precum StarBe, un grup de fete în întregime indonezian, cu care se indentifică mai ușor.”

Kim se așteaptă ca competiția dintre grupurile K-pop și trupele mai globalizate să fie tot mai acerbă în perioada următoare.

„Pe măsură ce coexistă, se vor înfrunta unele cu celălalt pentru a ocupa primele locuri în topurile muzicale globale, cum ar fi Billboard”; a explicat Kim. „S-ar putea să asistăm în curând la epoca competiției fără limite.”

SURSA

Pentru a nu rata noutățile din lumea K-Drama & K-POP, alătură-te grupului nostru de Facebook K Drama România sau abonează-te la canalul de YouTube unde vorbesc despre K-POP, K-Drama și cultura coreană. Ne puteți urmări și pe contul de Instagram sau Facebook.

Facebook Comments

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *