Expoziția Muzeului de Artă Leeum prezintă tehnici decorative surprinzător de variate, modele de ceramică din epoca Joseon prin 185 de piese uimitoare.
Cea mai nouă expoziție a Muzeului de Artă Leeum „Joseon White Porcelain: Paragon of Virtue” este aici pentru a arăta că în aceste vase rafinate vechi de secole există mult mai mult decât se vede la prima privire.
Fiind prima expoziție a muzeului dedicată exclusiv ceramicii, aceasta acoperă întregul spectru de porțelanuri albe Joseon, în ceea ce privește tehnicile lor decorative surprinzător de variate, modele și locuri de producție dezvoltate de-a lungul ascensiunii și căderii regatului. Și face acest lucru prin aruncarea vizitatorilor în mijlocul unei constelații de capodopere rare, fiecare emanând o strălucire luminoasă de pe suprafața sa vitrată, care luminează sala de altfel întunecată.
„Joseon White Porcelain: Paragon of Virtue” la Muzeul de Artă Leeum |
Aceste borcane, sticle, farfurioare, suporturi, se laudă cu tehnici decorative variate – chiar și cele care nu sunt imediat recunoscute pentru majoritatea publicului.
„Piesele expuse aici sunt cele mai bune exemple de porțelanuri care sunt pictate nu numai în faimosul albastru cobalt sau alb monocrom, ci și în maro de fier și roșu cupru. Există mai multe articole relativ necunoscute cu design incrustat – un stil cel mai frecvent întâlnit în Goryeo.”, a punctat curatorul spectacolului, Lee Jun-kwang, la o conferință de presă recentă.
Aceste artefacte sunt bijuteriile esențiale ale ceramicii coreene, deoarece 31 dintre ele sunt comori sau comori naționale desemnate de stat. Acesta este mai mult de jumătate din numărul total de articole din porțelan alb Joseon care au fost recunoscute oficial ca comori culturale de către guvern – care se ridică la 59. „Ne-am
propus să creăm un spectacol neașteptat de artă tradițională, care ar putea captiva spectatorii încă de la început. începând ca o previzualizare a ceea ce va urma înainte ca ei să se îndrepte mai departe spre expoziție”, a adăugat Lee.
Un „Borcan decorat cu flori de prun și bambus” din secolul al XV-lea care a fost desemnat drept comoară națională, stânga, și „Borcan decorat cu pin, tigru și coțofană” produs între sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea |
Pentru porțelanurile iconice alb-albastru, spectacolul nu se oprește la evidențierea caracteristicii lor deja binecunoscute. Datorită rarității și naturii scumpe a pigmentului de albastru cobalt importat, aceste vase au fost rezervate exclusiv curții regale și într-o oarecare măsură, pentru „yangban” (clasa aristocratică) ca mijloc de a-și simboliza autoritatea. Ei au avut tendința de a reflecta idealurile neo-confuciane la care literații Joseon aspirau prin icoane precum flori de prun, orhidei, bambus și poezii inscripționate.
Expoziția continuă să pună în evidență părțile subreprezentate ale istoriei articolelor din porțelan albastru și alb, unde vasele în timpul perioadei Joseon târziu au început să încorporeze în amestec și alți pigmenți, cum ar fi roșu cupru și maro de fier, precum și motive neortodoxe în arta populară precum lilieci, tigri și coțofane, printre altele.
„Borcane decorate cu dragoni și nori” din secolul al XVII-lea. Borcanul din porțelan din stânga a fost produs de cuptorul controlat de stat, în timp ce cel din dreapta a fost ars la omologul regional și, prin urmare, a prezentat un design mai simplist. |
Utilizarea maroului de fier și roșu cupru în porțelanurile albe a devenit mult mai evidentă în secolul al XVII-lea, în urma unei serii de dezastre istorice ireversibile.
La doar câteva decenii după ce a respins invaziile japoneze din Coreea din 1592-1598, Regatul Joseon a trebuit să facă față a două invazii Manchu separate, ale dinastiei Jin în 1627 și dinastiei Qing în 1636. Pentru a înrăutăți lucrurile, țara a fost lovită de mortalul Kyungshin. Foametea din 1670 până în 1671, despre care se spune că a ucis până la un milion de oameni. „Importul unui material neprețuit precum pigmentul albastru cobalt nu a mai fost văzut ca o opțiune viabilă în aceste vremuri de criză”, a menționat curatorul. „În consecință, fierul maro și roșu cupru, care au fost folosite încă din Regatul Goryeo, dar au rămas întotdeauna secundare, au devenit principalele alternative.”
Aceste noi ceramice produse de cuptoarele controlate de stat aveau aceleași motive decorative ca omoloagele lor anterioare în albastru și alb, dar datorită intensității izbitoare a culorilor și texturii materialelor, au dat dovadă de un dinamism incredibil de proaspăt. Pe măsură ce această practică de a încorpora pigmenți mai ieftini din fier și oxid de cupru în porțelanuri albe s-a răspândit în toată țara, cuptoarele regionale au început să producă borcane, sticle și boluri cu modele mai sălbatice și mai interesante decât cele controlate de stat.
O selecție de astfel de vase regionale jucăușe, prezintă motive precum un dragon asemănător viermilor, fără trăsături faciale distincte, ci o pereche de ochi rotunzi, un pește cu picioare, crizanteme care amintesc de Cerberus, câinele iadului cu trei capete. „Ceramica arsă în cuptoarele provinciale nu era pentru decorare, ci pentru consumul de zi cu zi”, a spus Lee. „Atâta timp cât și-au servit scopului ca recipiente durabile, stilurile sau modelele lor au fost o preocupare secundară – de aici și design-urile lipsite de griji, pline de umor și individualitate.”
Un borcan cu lună de 47 de centimetri înălțime din secolul al XVIII-lea care a fost desemnat drept comoară națională, stânga, și „Sticlă decorată cu petale de lotus” de la sfârșitul secolului al XVIII-lea |
Distincția estetică dintre ceramica din epoca Joseon produsă din cuptoare administrate de stat și omologii lor regionali poate fi observată și în porțelanurile albe monocrome – artefacte luminoase care celebrează valorile austerității și grației subestimate. Vasele realizate pentru curtea regală și clasa de elită sunt acoperite uniform cu o glazură transparentă care evidențiază elegant argila de bază albă. Este intrigant de observat că pe tot parcursul perioadei Joseon, nuanțele de alb dorite de clasa superioară au continuat să fluctueze – de la alb ca zăpadă la alb lăptos mai cremos, sau de la alb cenușiu la alb albăstrui care amintește de jad.
Cu toate acestea, în timp ce esența albului a rămas în cele din urmă neschimbată în aceste ceramice, a fost o poveste extrem de diferită pentru cele provinciale produse pentru uzul de zi cu zi. Nu numai că au fost mai grosolane în design, dar majoritatea nu au reușit să fie de un alb impecabil – multe dintre ele s-au dovedit a fi de culoare gri deschis sau bej.
Cu toate acestea, dintr-o perspectivă contemporană, aparenta decolorare a vaselor regionale are o atracție aparte. „Culorile pământii, suprafețele aspre și formele umile corespund bine între ele, conferind acestor porțelanuri o frumusețe organică și pragmatică”, a spus Lee. „Prin urmare, spre deosebire de alte articole din expoziție, am decis să eliminăm vitrinele din sticlă și să le expunem pe toate împreună într-o zonă neînchisă”.
În general, reunind o gamă impresionantă de porțelanuri albe Joseon ― de la comori naționale regale la articole de uz casnic de zi cu zi ― expoziția oferă o privire asupra principiilor estetice fundamentale care au înflorit de-a lungul celor 5 secole ale Regatului Joseon.
Vase de porțelan alb monocrom arse din cuptoare regionale între secolele al XV-lea și al XVII-lea / Cu amabilitatea Muzeului de Artă Leeum |
Facebook Comments