Sunt multe motive pentru care serialele coreene au atins succesul la nivel global și o bază de fani atât de dedicată, însă baza de la care pornește un serial este scenariul, ideea pe care apoi o echipă întreagă construiește pentru a da viață unei noi lumi. De la concepția ideii și până la crearea personajelor, teme discutate sau unghi de abordare, toate acestea sunt concepute de către scenariști. De aceea, de cele mai multe ori, adevărații arhitecți ai unei k-drama sunt considerați scenariștii, pentru că ei creează lumile de care noi apoi ne bucurăm pe micile ecrane. În acest articol discut despre câțiva dintre cei mai talentați și cunoscuți scenariști coreeni și ce face ca serialele lor să aibă așa popularitate.
Scenariștii TV din Coreea creează situații fictive inspirate din viața de zi cu zi a țării lor, însă abordează teme universale, care rezonează cu oameni de pe tot cuprinsul globului. Unii scenariști preferă să se specializeze pe o anumită nișă, abordând subiecte precum iubire, familie, satiră, sau povești de viață. Alții au o abordare generalistă, scriind pe o varietate mai mare de subiecte. Colectiv, indiferent de temele abordate, scenariștii sunt adevărații arhitecții ai mult iubitelor seriale coreene. Aceștia au un cuvânt important de spus pe tot parcursul realizării unui serial, de la producție, până la difuzare sau casting.
Park Ji-eun
Park Ji-eun și-a început cariera în 1997, scriind pentru talk show-uri radio, sitcom-uri și emisiuni TV. Momentul în care a atras atenți industriei a fost odată cu serialul „Queen of Housewives”, o comedie despre casnice devotate soților, care încearcă prin orice metode să le susțină cariera. Park tinde să creeze comedii pline de viață, povești romantice plăcute cu un substrat social. În multe seriale coreene, vedem tema Cenușăresei, cu o protagonistă săracă ce urcă pe scara socială datorită unui chaebol. Însă poveștile scrise de Park Ji-eun deviază de la această formulă. Personajele feminine pe care ea le creează sunt femei de succes care reflectă statusul social îmbunătățit al femeii în Coreea și peste tot în lume. Aceste femei sunt puternice, active și carismatice. Dar pentru a injecta și puțin umor în poveste, personajele ei feminine au și defecte și mici particularități care le fac îndrăgite de public. Acest tip de personaje feminine sunt ilustrate cel mai bine de serialele create de ea „My Love From the Star” și „Crash Landing on You”, ambele difuzate pe TVN și ambele mega-hituri globale.
În „My Love From the Star”, Cheon Song-i este o actriță de top care se îndrăgostește de un extraterestru, Do Min-joon, ce trăia în Coreea de 400 de ani. Deși pare sigură pe ea, Cheon Song-i este predispusă la gafe care generează bârfe și situații ridicole. Aceste momente transformă femeia superstar, sigură pe ea, într-un personaj simpatic cu care putem empatiza și pe care îl putem îndrăgi.
În „Crash Landing on You”, protagonista, Yoon Seri, aterizează din greșeală în Coreea de Nord. Este fiica mai mică a unei familii bogate și este recunoscută pentru talentul ei managerial și simțul afacerii. Dar ajunsă în Coreea de Nord, trece printr-o serie de momente grele, se chinuie să se adapteze la viața de acolo și are întâlniri amuzante cu diverși cetățeni. Inițial ofițerul nord-coreean Ri Jeong-hyeok o arestează, dar sfârșește prin a se îndrăgosti de ea și a o ajuta să se întoarcă acasă.
Park Ji-eun arată o perspectivă asupra capitalismului din Coreea, prin personajul ușor superficial Cheon Song-i din „My Love From the Star”, în timp ce, prin ochii protagonistei Yoon Seri din CLOY, ne arată o Coree divizată de decenii și diferențele dintre cele două țări. Elementele realiste ale serialelor create de ea, preluate din viața de zi cu zi, dau o notă realistă poveștilor de dragoste plăcute și vesele, dar nerealiste.
Kim Eun-sook
Când vine vorba de comedii romantice, Kim Eun-sook nu are rival. Pe când era o scenaristă nouă în industrie, a uimit publicul cu serialul de succes „Lovers in Paris”, care a avut audiențe foarte bune pe postul SBS în 2004, când a fost difuzat. Apoi scriitoarea a venit cu încă un megahit în 2010, serialul „Secret Garden”, poziționându-se drept una dintre cele mai de succes scenariste TV din Coreea. Ambele seriale spun povestea de dragoste dintre un chaebol și o femeie de origini umile. Prin urmare, scenarista este des caracterizată ca fiind scriitoare de fantezii de tip Cenușăreasa. Cu toate acestea, poveștile ei nu sunt clișeice, pentru că filmografia sa arată o înțelegere pronunțată a sufletului uman, a angoaselor omenești și a problemelor sociale. De asemenea, în serialele sale include adesea elemente pline de imaginație și fantezie.
Unul dintre punctele forte ale scenaristei este abilitatea de a crea personaje foarte atractive – în majoritatea kdramelor, povestea este întotdeauna centrată doar în jurul personajelor principale, în timp ce restul personajelor sunt doar figurație. Însă Kim Eun-sook are o altă abordare – ea acordă o atenție sporită personajelor secundare, creând mai multe caractere îndrăgite în serialele sale, pe lândă protagoniști. Acest aspect este bine ilustrat în serialul „Descendants of the Sun”, unde, pe lângă protagoniștii Yoo Sijiin și Kang Mo-yeon, avem și alt cuplu cu povestea lor interesantă. Personajele ei secundare nu se pierd în peisaj, ci ocupă un loc important în desfășurarea acțiunii și au parte de povești captivante, care te țin interesat și de povestea lor, nu doar de protagoniști.
„Guardian: The Lonely and Great God” (2016) este un alt serial care la prima vedere poate părea că abordează clișeul Cenușăresei însă prin creativitatea și profunzimea scriitoarei, povestea capătă alte valențe. Povestea se învârte în jurul lui Kim Shin, o ființă – zeu cu puteri supranaturale. Omorât de regele pe care l-a servit, este înviat prin voința lui Dumnezeu și ajunge să trăiască cu binecuvântarea – sau blestemul – de a fi nemuritor. Atunci când o întâlnește pe Ji Eun-tak, „mireasa” lui sortită, este sfâșiat între dorința de a pune capăt acestei vieți imortale chinuitoare și iubirea pentru ea. Scriitoarea extinde aici formula unei povești de dragoste, pentru a include elemente de fantezie, thriller, poveste istorică, creând un nou gen de kdrama, specific ei.
Park Jae-beom
Park Jae-beom și-a făcut debutul în industrie în 2000, cu filmul horror „Theater”, iar de atunci și-a dezvoltat un stil narativ satiric, ascunțit, spunând povești în care dreptatea prevalează în fața realităților dure din societatea contemporană coreeană. Lumile create de el sunt de obicei populate de judecători, procurori sau polițiști – figuri cu o anumită autoritate în societate, întrupând un simț al justiției sociale. Cu toate acestea, în serialele create mai recent, cunoscute drept „trilogia justiției”, dreptatea este servită unor oameni care nu au neapărat funcții oficiale, precum oamenii care lucrează la birou, preoți sau chiar mafioți.
În serialul „Good Manager”, contabilul alunecos Kim Seong-ryeong devine șef al companiei și inițial plănuiește o fraudă dar devenind apropiat de angajați, ajunge să lupte împotriva corupției corporatiste. În „The Fiery Priest”, un preot catolic, fost agent special, Kim Hae-il, cu o personalitate excentrică, ajunge să pună la punct o organizație criminală. Iar în ultima parte a trilogiei, „Vincenzo”, protagonistul este un avocat al mafiei italiene care pune la cale un plan de răzbunare pentru a pedepsi răufăcătorii.
Scriitorul Park Jae-beom combină astfel o privire satirică a societății contemporane cu umor și totodată observații critice, punând în discuție justiția și aducând în prim plan persoanele oprimate.
Aceștia sunt câțiva dintre scenariștii de top din Coreea de Sud, care de mai bine de 20 de ani ne încântă cu seriale extraordinare. Însă treptat apar și alți tineri scenariști, care vin cu seriale captivante. De exemplu Kwon Do-eun, care a scris drama „Twenty Five Twentry One”, Shin Ha-eun, autoarea „Hometown Cha-Cha-Cha” sau Moon Ji-won, cu drama hit „Extraordinary Attorney Woo”. Să vedem cu ce va veni în continuare noua generație de scenariști.
Facebook Comments