Absența temporară a celebrei trupe BTS alimentează îngrijorările legate de declinul K-pop.
„Mă tem că, într-o zi, oamenii nu vor mai asculta K-pop”, a declarat Park Ji-won, CEO al companiei K-pop HYBE, în timpul un interviu cu Bloomberg News săptămâna trecută. El a adăugat că unii oameni sunt deja îngrijorați de posibila decădere a K-popului, care a atins o creștere exponențială în timpul pandemiei de COVID-19.
CEO-ul HYBE Park Ji-won / HYBE |
K-pop și-a sporit cu siguranță prezența globală în ultimii doi ani. Potrivit Serviciului Vamal din Coreea, volumul total al exporturilor de albume K-pop a fost de 231,4 milioane de dolari (305,3 miliarde de dolari woni) în 2022 – cea mai mare cifră înregistrată vreodată. S-a triplat din 2019, înainte de pandemie, când valoarea totală a exporturilor a fost de 74,6 milioane de dolari. Se știe că numeroși oameni au căzut sub vraja K-pop în timpul pandemiei globale, deoarece au dat peste un tsunami de conținut de divertisment coreean pe platformele de socializare precum Instagram și YouTube în timp ce stăteau acasă din cauza distanțării sociale. Dar de ce unii oameni simt că popularitatea sa scade? Experții spun că absența temporară a fenomenului BTS este unul dintre cele mai mari motive.
BTS a fost un game-changer în universul K-pop, realizând multe premiere. Este primul grup K-pop care a dominat în topul principal al single-urilor Billboard și care a câștigat o nominalizare la Grammy, printre altele. În ultima vreme, totuși, membrii săi fie au început, fie și-au dezvăluit planurile de a-și începe serviciul militar obligatoriu, așa că nu vor putea să cânte împreună în următorii doi ani.
„K-pop-ul încă se bucură de perioada sa de glorie, așa cum o demonstrează vânzările masive de albume și vizionările pe YouTube”, a declarat criticul muzical Kim Do-heon pentru The Korea Times. „Dar industria K-pop ar trebui să se pregătească pe deplin pentru viitor, pentru a evita să fie detronată de alte genuri. Dacă va continua să experimenteze și să-și lărgească orizonturile în domenii diferite, cum ar fi metaverse, va putea câștiga mai multă tracțiune pe măsură ce trece timpul. “
Mulți oameni compară K-pop cu J-pop, dar au diferențe esențiale, explică Kim. J-pop s-a bucurat de apogeul în anii 1990 datorită apariției unor vedete proeminente precum X-Japan. Dar astăzi, influența sa globală nu este la fel de puternică precum înainte.
„J-pop s-a bazat în mare măsură pe fanii japonezi, dar K-pop a strâns fani de pe tot globul prin utilizarea platformelor de social media”, a spus Kim. „Cele două genuri s-au născut diferit și au mers pe căi diferite până în prezent”.
K-pop a dominat unele dintre cele mai utilizate platforme de socializare din lume. De exemplu, a generat 7,8 miliarde de tweet-uri în 2021 pe Twitter. O serie de videoclipuri K-pop ale unor grupuri precum BTS și BLACKPINK au strâns, de asemenea, peste 100 de milioane de vizualizări pe YouTube.
Cu toate acestea, K-pop-ul nu este încă mainstream în SUA – cea mai mare piață de muzică înregistrată din lume – conform Lee Hye-jin, profesor asistent clinic de comunicare la Universitatea din California de Sud. Are un fandom enorm și influent pentru a crește vânzările de albume, dar încă nu are popularitate generală, spune ea.
„Un număr relativ mic de streamuri este o dovadă a lipsei de popularitate generală a K-pop”, a spus Lee. „Când predau un curs despre cultura pop sau media, mai puțin de 20% dintre ei manifestă interes pentru K-pop”.
Confirmând acest sentiment, Choi Joo-yeon, o fană K-pop în vârstă de 20 de ani, a declarat pentru The Korea Times că majoritatea trupelor K-pop din a patra generație – în special trupele de băieți – nu sunt foarte bine cunoscute publicului larg nici măcar în Coreea. Termenul „a patra generație” este adesea folosit pentru a se referi la acte care au izbucnit pe scena muzicală în 2018 sau mai târziu.
„Mi se pare că trăiesc în propria lor lume, ocupată doar de fanii lor”, a spus Choi. Vorbind despre viitorul K-pop în SUA, Lee de la USC a subliniat că BTS și BLACKPINK – cele mai mari două trupe K-pop în acest moment – sunt „factorii determinanți”.
„Dacă toți membrii BTS se vor putea reuni în 2025 (după cum a spus HYBE) și dacă toți cei patru membri ai grupului de fete K-pop BLACKPINK își vor reînnoi contractele cu casa lor de discuri YG Entertainment pentru a-și continua activitatea grupului sunt cele două probleme majore care pot oferi indicii despre viitorul apropiat al K-pop-ului în SUA”, a spus ea. „Toți ochii coreenilor sunt în prezent ațintiți asupra posibilei colaborări dintre HYBE și SM. Dar este mai puțin probabil ca această echipă să aibă un impact global asupra popularității K-pop-ului pe piața din SUA chiar acum, deși poate avea o influență pe termen lung.”
Fondatorul SM Entertainment, Lee Soo-man, stânga, și președintele HYBE Bang Si-hyuk / SM Entertainment, HYBE |
HYBE a devenit recent cel mai mare acționar al rivalului său SM, după ce a cumpărat un pachet de 14,8% din acțiunile companiei de la fondatorul său, Lee Soo-man. Fondatorul în vârstă de 70 de ani și-a vândut pachetul de acțiuni după ce și-a încheiat contractul cu SM ca producător șef. HYBE este în prezent implicată într-o luptă cu gigantul tehnologic Kakao – al doilea cel mai mare acționar – asupra controlului de management al SM.
„Ceea ce contează mai mult decât bătălia HYBE-Kakao este peisajul cultural al pieței americane în viitor”, a adăugat Lee. „Modul în care gusturile muzicale ale ascultătorilor din SUA se vor schimba și modul în care diferitele platforme de social media vor funcționa pot decide viitorul K-pop. În zilele noastre, este chiar o provocare pentru cântăreții americani să câștige inimile publicului larg, așa că pentru vedetele K-pop, sarcina va fi și mai descurajantă.”
Misiuni pentru K-pop
Lee crede că K-pop-ul ar trebui să continue să se concentreze pe piața din Asia de Sud-Est.
„Odată ce un grup de K-pop își construiește un fandom puternic în Asia de Sud-Est și își dovedește popularitatea internațională cu vizionările mari de pe YouTube sau alte realizări cantitative, ar putea fi capabil să stârnească și interesele oamenilor din SUA”, a spus ea. De asemenea, este crucial pentru industria K-pop să înțeleagă fanii internaționali, care au cerințe și interese diferite.
„Într-o țară diversă din punct de vedere cultural, precum SUA, tânăra generație se așteaptă de obicei ca celebritățile să vorbească și să intervină asupra diferitelor probleme sociale, de la drepturile omului la problemele de mediu”, a menționat Lee. “Nu sunt ca fanii coreeni, care doresc doar ca artiștii lor preferați lor să stea departe de necazuri și să acorde atenție muzicii lor. Cred că aceste diferențe ar trebui luate în considerare cu meticulozitate pentru ca K-pop să-și ridice și mai mult profilul pe scena internațională.”
Grupul de fete K-pop BLACKPINK / YG Entertainment |
Kim, critic muzical, a adăugat că companiile de management K-pop trebuie să aibă mai multă grijă de stagiarii lor și să dezvolte un sistem mai avansat pentru a-i incuba.
„Au nevoie de un sistem care să-i ajute pe idolii în devenire să devină artiști talentați și independenți”, a spus Kim. „Mulți oameni încă subliniază că agențiile K-pop au prea mult control asupra artiștilor (în ceea ce privește muzica și viața lor personală).”Casele de discuri K-pop, într-adevăr, au fost de multă vreme remarcate pentru că „și-au îngrijit” cântăreții, indiferent de vârsta lor. Majoritatea dintre ei produc muzică și coregrafie artizanală pentru vedetele lor, impunând în același timp o interdicție a întâlnirilor sau alte forme de restricții care sunt rar întâlnite în industriile de divertisment din alte țări. Aceste practici i-au determinat pe unii critici să le numească „marionete”.
„Companiile K-pop ar putea fi nevoite să depună mult efort pentru a aduce o schimbare semnificativă și a depăși prejudecățile”, a spus Kim.
Kim Han-sol, un fan K-pop în vârstă de 20 de ani, a adăugat: „Ca fan de multă vreme K-pop, am simțit adesea că universul K-pop este mai mult despre companii decât despre artiști și fani. Cred că accentul ar trebui să fie mutat în direcția corectă, astfel încât artiștii noștri să poată străluci mai mult pe scenă”.
Facebook Comments